ADHD-brein

Sandra Rogiers Positivo Ofnie

Nu het terug wat rustiger wordt, wil ik iets aan mijn ADHD-brein doen. In drukke perioden komt dat wel eens naar boven bij mij, merk ik meer en meer. En deze keer was het zelfs zó erg dat ik het zelfs niet bij één ontspanningsboek kon houden.

Dat ik informatieve boeken door elkaar lees wist je al, en vind ik zelf helemaal oké, ik heb sowieso graag afwisseling en het ene moment ben ik meer met dit bezig, het andere meer met dat.

Maar de laatste paar weken kan ik het zelfs niet bij één ontspanningsboek houden, er liggen er maar liefst drie op mijn nachtkastje! Het kan gewoon mijn aandacht niet lang vasthouden…

Pas toen ik dat gisteren besefte, dat dat zelfs voor mij niet normaal was, zag ik ook nog andere ADHD-brein-symptomen die ik de laatste tijd heb:

Moeite met (lange) focus en concentratie (al is dat sterk afhankelijk van waarvoor, nu ik erbij stil sta)

Sneller afgeleid

Verstrooid en vergeetachtig

Van het ene op het andere springen

Gedachten en handelingen: van alles tegelijk en door elkaar

(wat zo’n beetje is hoe het werkt bij mij, maar het is al weken een beetje extreem)

Het ene nog niet helemaal afgewerkt en alvast aan het volgende willen beginnen

Niet in gang raken (heel tegengesteld, die laatste twee, maar zo ketst het dus heen en weer)

Vermoeide hersens

Al ga ik er van uit dat dat vanzelf weer in orde komt, nu de grote drukte gedaan is, heb ik toch een lijstje gemaakt met wat ik daar, voor mezelf, bewust aan kan doen. Want zoals ik gisteren al zei: als ’t druk is vergeet ik soms wat goed is voor me.

(Wat niet per se voor iedereen werkt, dat besef ik wel, maar je weet maar nooit dat ik er iemand mee kan helpen:)

Meer natuur (Ja, daar zaag ik best wel veel over, maar zóóóó belangrijk! We zijn almaar maar bezig, druk, druk, druk, en omringd met technologie, en veel binnen, we vergeten onze connectie met de natuur…)

Meer bewegen

Meer yoga

Meer mediteren

Nog beter op mijn voeding letten

MINDER SOCIALE MEDIA! (Da’s volgens mij een heel belangrijke voor mij, een overspoeling van massa’s korte tekstjes en filmpjes, komt geen einde aan, doet mijn brein geen deugd. Hoe omschreef iemand dat laatst ook weer? Brokkelbrein?)

Minder TV

Slaapgewoonten (Vind ik bij mezelf eigenlijk best wel goed, maar zet ik er toch maar bij. Je weet maar nooit dat je daar net even aan herinnerd moest worden. 😁)

Bach Bloesems?

Aromatherapie?

Lijstjes maken én volgen!

Ik heb mijn lijsten alvast uitgeprint en in het zicht opgehangen.

Heldere, stabiele focus, here I come!