Mediteren voor beginners

Sandra Rogiers Relax Body Mind

Heb je altijd al willen mediteren, maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen?
Misschien helpen deze tips…

Zoek jezelf een plekje waar je even niet gestoord zal worden.

Zet een timer, dat helpt om niet de hele tijd te denken: ben ik al lang genoeg bezig?
Eventueel kan je beginnen met 1 minuut, en dan elke dag of elke week, wat goed voelt voor jou, een minuutje bijdoen, tot je aan het aantal minuten zit dat voor jou best werkt.
(Of je kunt een paternoster of een mala gebruiken.
https://relaxbodymind.be/repost-facebook-blog-paternoster-van-14-augustus-2019/ )

Een altaartje, wierook, kaarsen, zweverige muziek, geitewollen sokken, dat hoeft allemaal niet, hoor.
(Maar als het jou helpt, waarom niet?)

Lotushouding, dat moet ook niet om goed te kunnen mediteren. Zit gerust gewoon op een stoel. Wat voor jou werkt, dat is de ideale houding.

En dan beginnen…

Het makkelijkst vind ik je adem volgen. Je geest heeft namelijk graag iets wat in beweging is om zich op te concentreren.

Je hoeft je ademhaling niet aan te passen, volg je natuurlijk ritme.

En je kunt kiezen hoe of waarop je je aandacht wil richten:

De lucht die koud je neus binnen komt en ze warm terug verlaat.

Je buik die zich uitzet bij iedere inademing en terug platter wordt bij iedere uitademing.

De volledige weg die je adem aflegt: in door de neus, keel, longen, je middenrif die naar beneden geduwd wordt, wat dan weer je buik vooruit duwt, je buik die terug ontspant omdat je middenrif terug ontspant, uit de longen, door de keel, neus terug naar buiten.

Je kunt ook tellen:
Elke in- en uitademing, of enkel je uitademing.
Tot tien en terug opnieuw beginnen, of (als je iets competitiever ingesteld bent en je er een spelletje van wil maken, om ter langst) blijven doortellen.

Je kunt je adem zogezegd begeleiden door telkens weer
in… uit…
te denken.
(Werkt bij mij persoonlijk vaak het best, maar iedereen (en elk moment) is anders, hé.)

Wees niet gefrustreerd of boos op jezelf als je aan andere dingen begint te denken, dat is volkomen normaal en part of the game. Bekijk het zo: je bent je aandachtsspier aan het trainen. Wees blij dàt je opmerkt dat je meeging in je gedachten en ga liefdevol, zacht en mild terug naar je meditatie.

O ja, en dit nog: heb geen verwachtingen. Soms kom je heerlijk tot rust tijdens en na een meditatie, soms lijkt er helemaal niets te gebeuren, en da’s allemaal oké.

Je zult na een tijdje zelf wel merken wat het met je doet als je volhoudt…

Wat denk je, zie je het zitten om te proberen?
Weet je al welke manier je gaat kiezen?

Veel plezier ermee, en remember: als het eens niet goed lukt, niet erg, je kunt elke dag opnieuw beginnen!