Update neurologie – en – hoe ik heel slecht geen vlees at

Sandra Rogiers Positivo Ofnie Leave a Comment

Ik ben vorige week weer naar het ziekenhuis geweest, naar de neuroloog voor een controle-afspraak.

Gezwind de trappen op. Allee, gedeeltelijk toch. Misschien toch niet zo’n goed idee met dat mondmaskertje op. Ik kwam hijgend en naar adem happend boven. (Jah, ’t is altijd alles of niks, hé, bij mij, traag die trappen opgaan zoals een normaal mens, dat zat er niet in.)

Dan heel kort in de wachtzaal. (Tegen mijn natuur in veel later vertrokken dan anders, duimend dat er geen files waren en dat ik direct parkeerplaats vond, want ze vragen nu uitdrukkelijk dat je niet te lang en dus met niet teveel tegelijk in de wachtzaal zit.)
Ik was daar trouwens weer het buitenbeentje. Iedereen was met zijn gsm bezig en ik zat daar weer met een sudoku-boekske (te sukkelen want ik raakte maar niet meer verder)…

En dan bij de neuroloog. Vragen beantwoorden. Alles goed. Ik was blijkbaar bijlange de enige niet die hem vertelde dat ze fysiek en geestelijk eigenlijk echt wel deugd gehad hebben van die lockdown-periode. Ergens toch wel erg? Wat zegt dat? Met zijn allen niet goed bezig?

Dan fysieke testjes, kracht, reflexen, gevoel, evenwicht, ogen, stappen,… Alles goed.Bloedresultaten. Bijna alles goed. Zelfs mijn cholesterol, die ik uit nieuwsgierigheid ook eens had laten testen (begin de veertig zijnde wordt dat wel eens aangeraden) was goed. 157. Ik schreef eerder al dat je soms nu eenmaal medicijnen nodig hebt, zoals bij mijn MS bijvoorbeeld. Maar ik ben overtuigd dat dat bij nog veel meer ziekten en dergelijke niet altijd nodig is en dat een gezonde levensstijl ook al heel veel doet.

Maar uit mijn bloedwaarden bleek dat mijn manier van eten toch nog niet goed genoeg was: mijn hemoglobine stond wat te laag. Een heel belangrijk eiwit in de rode bloedcellen dat het transport van zuurstof verzorgt vanuit de longen naar alle cellen van het lichaam.

Dit kan gebeuren als je net je menstruatie gehad hebt voor het bloed prikken. Wat niet het geval was.

Dat kan komen door vitamine B12 tekort. Wat ook niet het geval bleek te zijn. (Vitamine B12 zit niet alleen in vlees maar ook in andere dierlijke producten zoals zuivel en eieren.)

Of door ijzertekort. Mja. Mijn Ferritine lag binnen de standaardwaarden, maar wel in het onderste gedeelte. (Een paar van de mogelijke symptomen bij tekort zijn trouwens een zwak immuunsysteem en problemen met het zenuwstelsel, dus wel belangrijk dat ik daar voor mijn MS extra goed op let!)

Dus moest ik ofwel weer vlees eten ofwel ijzersupplementen innemen.

Ofwel, dacht ik, beter opletten hoe ik eet.

In theorie weet ik namelijk dat plantaardig ijzer niet goed opgenomen wordt en dat het de opname bevordert als je daar vitamine C bij eet of drinkt (bijvoorbeeld citroensap over je spinazie sprenkelen, een glas vers sinaasappelsap bij de boterham of havermoutpap), maar in de praktijk vergeet ik dat meestal.
Dus heb ik dat in het groot uitgeprint om in de keuken uit te hangen: “Bij plantaardig ijzer hoort vitamine C!”

En in theorie weet ik dat zuivel de opname van plantaardig ijzer verhindert, maar in de praktijk vergeet ik dat meestal.
Ook fytinezuur combineer je daar beter niet mee. Dat zit in granen, noten, peulvruchten (wat, hoe ironisch, allemaal veel ijzer bevat) en kan je vermijden door te laten kiemen of te laten weken. Dus geen gekookte kikkererwten meer voor mij maar gekiemde.
Ook dat heb ik in het groot uitgeprint om in de keuken uit te hangen.

(Drink ik sowieso niet, maar om het lijstje te vervolledigen: koffie, echte thee en wijn drink je ook beter niet bij ijzerrijke plantaardige voeding.)

Over drie maanden moet ik terug op controle om te zien of die hemoglobine weer op een aanvaardbaar niveau zit.

Ik neem nu twee keer per week een ijzersupplement voor dat duwtje om te beginnen en let meer op hoe ik mijn ijzerrijke voeding eet.
(Wat ijzerrijk is? Bij een gevarieerde, gezonde voeding krijg je dat eigenlijk zowat ongemerkt binnen: granen, noten, pitten en zaden, peulvruchten, groene bladgroenten, gedroogd fruit,…)

Benieuwd hoe het er over drie maanden gaat uitzien…
Ik ga ervan uit: goed!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.